Start arrow Historia modelu arrow Historia modelu : Fiat Panda
Home    Kontakt    
Menu serwisu
Start
O klubie
Historia modelu
Zloty,Spoty,Wyprawy
Galeria Fanklubu
Linki
Napisz do nas
Zgłoś błąd
REGULAMIN
Polityka Prywatności
Polityka Cookies
Forum
Wejdź na Forum
Zarejestruj się
Ostatnio dodane
Historia modelu : Fiat Panda
Image

Fiat Panda(1980-2003), został zaprojektowany przez Giorgetto Giugiaro tak, aby produkcja wszystkich jego elementów i podzespołów była jak najtańsza.
Proste pudełkowate kształty, tanie plastiki, prostokątne reflektory, czy płaskie szyby włączając w to przednią, wszystko było podporządkowane kosztom.
Dzięki temu samochód ten zyskał niemałą popularność wśród ludzi potrzebujących taniego, uniwersalnego auta miejskiego.

Zaprezentowany w 1980 roku nieoficjalnie zastąpił jeden z najmniej znanych i jednocześnie najmniej popularnych modeli Fiata, mianowicie 133-kę (oferowanego na wybranych rynkach), plasując się pomiędzy 126-ką a Uno. Planowano produkcję w Polsce, z planów tych jednak zrezygnowano, z powodu ogłoszenia stanu wojennego w 1981 roku. Sam szef Ferrari nazwał Pandę symbolem Włoch.

Miał trzydrzwiowe nadwozie typu hatch-back. Z przodu znajdowały się hamulce tarczowe, z tyłu bębnowe. Auto występowało w kilku wersjach:

Panda 30 - z silnikiem R2, 652 cm^(3) o mocy 30 KM z Fiata 126, (1980)
Panda 45 - z silnikiem R4, 903 cm^(3) o mocy 45 KM z Fiata 127 (1980)
Panda 34 - z silnikiem R4, 843 cm^(3) o mocy 34 KM z Fiata 850 (1982)
Panda 4x4 - z silnikiem R4, 965 cm^(3) o mocy 48 KM z Autobianchi A112 (1983)
Panda 750 - z silnikiem R4, 770 cm^(3) o mocy 33 KM (1986)
Panda 1000 - z silnikiem R4, 999 cm^(3) o mocy 50 KM (1986)
Panda 1300D - z silnikiem wysokopr??nym R4, 1302 cm^(3) o mocy 36 KM (1986)
Panda Selecta - z silnikiem R4, 1108 cm^(3) o mocy 50 KM (1986)

W czerwcu 1983 pojawił się typ 4x4 z napędem na cztery koła, zaprojektowany przez firmę Steyr-Puch, która dostarczyła układ przeniesienia napędu . Napędzana była silnikiem R4 o pojemności 965 cm³ o mocy 48 KM, pochodzącym z Autobianchi A112. Był to pierwszy mały samochód z silnikiem umiejscowionym poprzecznie z napędem na cztery koła.

W listopadzie 1984 we wszystkich wersjach zastosowano zmiany z modeli Super. Poważniejsze zmiany nastąpiły w lipcu 1986 roku, kiedy pojawiły się silniki z rodziny FIRE. Silnik 652 cm³ został zamieniony na jednostkę o pojemności 769 cm³, a 903 cm³ na 999 cm³. Oba silniki były chłodzone cieczą. Modyfikacji uległa sztywna tylna oś, zmieniona na zawieszenie półzależne. W tym samym roku zadebiutował w tym aucie silnik diesla (1302 cm³, moc 36 KM). Szyby drzwiowe dzielone zostały zastąpione całymi, poprawiono ochronę przeciwkorozyjną, zmienił się wystrój wnętrza pojazdu. Została także wprowadzona wersja Van - była to podstawowa wersja wyposażeniowa Pandy, bez tylnej kanapy. Posiadała zaślepki tylnych okien oraz nadbudówkę z czarnego tworzywa z dwojgiem drzwi zamiast tylnej klapy. Pojemność przestrzeni bagażowej wynosiła 1000 litrów.

W 1991 roku pojawiła się w ofercie Panda Selecta z bezstopniową skrzynią biegów CVT i nowym silnikiem o pojemności 1108 cm³ i mocy 50 KM, który zastosowano także w wersji 4x4.

Od 1995 roku Pandę oferowano tylko we Włoszech. W 2003 roku zaprzestano produkcji pierwszej generacji, jej następcą jest Panda drugiej generacji.

Panda I generacji występowała w serialu "07 zgłoś się", a także w grze Gran Turismo 4. Wersja Panda 30 otrzymała notę 7.4 według brytyjskiego Royal Automobile Club.

  ź ródło i foto : Wikipedia

Logowanie
Login

Hasło

Zapamiętaj mnie
Nie pamiętasz hasła?
Nie masz konta? Załóż je sobie
Gościmy
Brak użytkowników online